Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir

Üniversite kontenjanlarının azaltılmasına destek çıktı: Diploma bolluğunu ve yetenek kıtlığını aynı anda yaşıyoruz

ASO Başkanı Ardıç: Kontenjan Azaltımı Adımı Değerli, Ancak Müfredat Reforumu

ASO Başkanı Ardıç: Kontenjan Azaltımı Adımı Değerli, Ancak Müfredat Reforumu Şart

Ankara Sanayi Odası (ASO) Başkanı Seyit Ardıç, Şubat ayı meclis toplantısında üniversite kontenjanlarının azaltılmasına yönelik YÖK açıklamalarını değerli bulduğunu belirtti. Ardıç, kontenjan düşürmenin tek başına yeterli olmayacağını; sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli teknik eleman profilinin yetişmesi için müfredat reformlarının da şart olduğunu vurguladı. Türkiye’nin yüksek diplomalı işsizliği, eğitim-iş gücü uyumsuzluğu ve yeni nesil ticaret kurallarına uyum zorluklarına dikkat çeken Ardıç, sanayi üretimi ve ihracatta sürdürülebilir artış için verimlilik ve yüksek katma değerli üretimin önemine işaret etti.

ASO Başkanı Ardıç: Kontenjan Azaltımı Adımı Değerli, Ancak Müfredat Reforumu Şart

“Bu süreci, sanayimizin ihtiyaç duyduğu nitelikli teknik eleman profilini yetiştirecek müfredat reformlarıyla desteklemeliyiz. Atılan bu adımın, üretimde ihtiyacımız olan nitelikli insan kaynağı sorunumuza çözüm olmasını bekliyoruz. Üretimin, sanayinin ve sahanın sesine kulak verilerek yapılan bu planlamalar devam etmeli”, dedi.

Diploma Bolluğu ve Yetenek Kıtlığı Aynı Anda Yaşanıyor

Ardıç, Türkiye’de 129’u devlet, 79’u vakıf olmak üzere toplam 208 üniversitede yaklaşık 7 milyon öğrencinin eğitim gördüğünü hatırlatarak, mezunların iş bulma ve eğitim alanıyla çalışma uyumuna dikkat çekti. Gelişen teknolojileri kullanacak ve dönüştürecek nitelikli insan gücünün önemine değinen Ardıç, “Bir tarafta diplomalar hızla çoğalıyor, diğer tarafta sanayicinin karşısına ‘aranan nitelik bulunamadı’ uyarısı çıkıyor; aynı anda iki farklı gerçeklik yaşıyoruz” ifadelerini kullandı.

TÜİK verilerine göre 2025’te lisans mezunlarının kayıtlı istihdam oranı yüzde 69,4 olmasına karşın, kendi alanında çalışma oranının yalnızca yüzde 56,1’e denk geldiğini belirten Ardıç, her iki mezundan birinin okuduğu alanda çalışmadığını söyledi. Sorunun uluslararası verilere de yansıdığına dikkat çeken Ardıç, “Eurostat verilerine göre Türkiye, üniversite mezunu işsizliğinde yüzde 10,3 ile en yüksek ülkeler arasında; OECD ortalaması ise yüzde 4,9. Ülkemizde üniversite mezunu işsizliği genel işsizliğin üzerinde” dedi.

Diploma Bolluğu ve Yetenek Kıtlığı Aynı Anda Yaşanıyor

Nitelikli İşgücü Eksikliği ve İşverenlerin Uyarısı

Ardıç, nitelikli işgücü eksikliğine karşı uyarıda bulunarak, “Uluslararası göstergelere göre işverenlerin yüzde 72’si aradığı nitelikte çalışan bulamıyor. Diploma bolluğu ile yetenek kıtlığı aynı anda yaşanıyor.” örneğini vererek eğitimdeki dengesizliğe dikkat çekti. Ardıç, hukuk fakülteleri üzerinden somut bir örnek sunarak, “Örneğin 89 hukuk fakültesinin 67’si son 25 yılda kuruldu. Avukat sayımız 1998’de 36 bin iken 2024’te 199 bini aştı. Avukat başına düşen nüfus 15 yılda 1095’ten 430’a geldi. Binlerce avukat işsiz” dedi.

Nitelikli İşgücü Eksikliği ve İşverenlerin Uyarısı