TBMM’de 10 Kasım Uygulaması Tartışması: Atatürk Posteri ve Türk Bayrağı Neden Asılmadı?
CHP İzmir Milletvekili Sevda Erdan Kılıç, TBMM Başkanı Numan Kurtulmuş’un yanıtlaması istemiyle verdiği soru önergesinde 10 Kasım tarihinin “milletimizin Ata’sına olan sevgi ve minnetini bir kez daha ifade ettiği, devlet kurumlarının da bu ortak duyguyu sembollerle yansıttığı anlamlı bir gün” olduğuna dikkat çekti.
Kılıç, 10 Kasım’da TBMM’ye Atatürk posteri ve Türk bayrağının asılmadığını belirterek, “Cumhuriyet’in kalbi olan TBMM’nin bu uygulaması kamuoyunda büyük bir şaşkınlık ve tepkiye neden olmuştur. Bu durum, hem Cumhuriyetimizin kurucu değerlerine hem de milli birlik duygusuna zarar vermektedir” ifadelerini kullandı. Kılıç, TBMM Başkanlığı’na şu soruları yöneltti: “10 Kasım 2025 tarihinde TBMM’ye Atatürk posteri ve Türk bayrağı asılmamasının gerekçesi nedir? Bu karar kim veya hangi birim tarafından alınmıştır? Konuyla ilgili TBMM Başkanlığı herhangi bir iç soruşturma veya idari inceleme başlatmış mıdır?”
‘YÖNERGELİ’ YANIT
Önergeye TBMM Başkanvekili Bekir Bozdağ tarafından verilen yanıtta, TBMM’deki Atatürk’ü Anma Törenleri’nin 17 Mart 2011 tarihli “TBMM’de Ulusal ve Resmi Bayramlar ile Anma Günleri Etkinliklerinde Uygulanacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönerge”ye göre gerçekleştirildiği belirtildi.
Yanıtta anılan yönergede yer alan hükümlere göre: “10 Kasım Atatürk’ün ölüm yıldönümünü anma töreni hariç; ek hizmet binası, Sabit Osman Avcı Eğitim Tesisi, 1. TBMM Binası, TBMM Başkanlık Resmi Konutu, Çankaya-Dikmen kapıları, Milli Egemenlik Parkı, şeref kapısı ön bahçesi ile TBMM Mustafa Necati Kültür Evi bayrak direklerine, Atatürk Anıtı arkası ve karşısına, bayrak ile tanıtıcı bayraklar asılır.” Ayrıca yönergede, “10 Kasım Atatürk’ün ölüm yıldönümünü anma töreni hariç; şeref kapısının dış cephe sağ ve sol dış yan duvarlarına, 1. TBMM Binası ön cephesine, ek hizmet binası bulvar cephesine Atatürk posteri asılır” hükümlerinin yer aldığı ifade edildi.
Yanıtta özetle şu değerlendirme yapıldı: Bu hükümler doğrultusunda, 10 Kasım ulusal yas günü olduğu için bu yılki Atatürk’ü anma töreninde, geçmiş yıllarda gerçekleştirilen anma törenlerinde olduğu gibi, bayrak ve poster asılmamıştır. TBMM’de gerçekleştirilen uygulamaların her yıl söz konusu yönerge hükümleri doğrultusunda yürütüldüğü kaydedildi.

