İzmit Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde MESEM usulsüzlük soruşturmasıyla başlayan yargılama sürdü
İzmit ilçesindeki İzmit Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi tarafından yürütülen Mesleki Eğitim Merkezi (MESEM) Ustalık Telafi Programı’nda 1 Ocak 2022 – 30 Kasım 2023 tarihleri arasında usulsüzlük yapıldığı tespit edildi. Milli Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu müfettişinin, kamunun zarara uğratıldığı iddiasıyla geçen yıl Mayıs ayında yaptığı suç duyurusu üzerine Kocaeli Cumhuriyet Başsavcılığı soruşturma başlattı ve bu soruşturma Şubat ayında tamamlandı.
Kocaeli 1. Ağır Ceza Mahkemesi’nde görülen davada, İzmit’te ikamet eden 118 kişi dahil olmak üzere toplam 206 sanık hakkında yargılama başladı. İlk duruşmada 8’i tutuklu olmak üzere 48 sanığın dinlenmesine karar verildi.
Duruşmada dinlenenlerden danışmanlık firmasında temizlik personeli olarak çalışan tutuklu sanık Nilüfer Devrent, kendisini tanıyan kimse olmadığını ve bilgisayar dahil birçok teknolojiyi kullanmayı bilmediğini belirterek, okul müdürüyle arkadaş olduklarını, kimsenin parasına göz koymadığını ve yapılan yardımların tamamen yardım amaçlı olduğunu söyledi. Devrent, gelen paralardan kendi harcamalarını karşılamak üzere dekont masraflarını bile ödediğini ifade etti.
Danışmanlık firması personeli tutuklu sanık Erkut Başak, 2022 yılının sonuna doğru teşvikin yayımlandığını, firmalara danışmanlık yapmak istediklerini ve Atatürk Lisesi ile görüştüklerini anlattı. Başak, firmaların evrakları bizzat kendilerinin hazırladığını, onay geldikten sonra firmalara ödemelerin yapıldığını ve kendilerine fatura karşılığı komisyon ödendiğini söyledi. Başak, kendilerinin evrak hazırlama veya kişisel verileri ele geçirme gibi bir sorumlulukları olmadığını, onaylayan makamın okul ve Milli Eğitim olduğunu belirtti. Parayı yatıranın İzmit Müdürlüğü, parayı alanların ise firmalar olduğunu, kendilerinin suçlu gösterilmesinden mağdur olduklarını savundu.
Tutuklu sanık İbrahim Halil Başaran, davada kendisinin yanlışlıkla soruşturmaya dahil edildiğini ve daha önce Kocaeli’ye gelmediğini, okula hiç uğramadığını ileri sürdü. Avukat A.D.’yi tanıdığını söyleyen Başaran, kendisiyle ilişkilendirilen işlemler hakkında bilgisinin bulunmadığını belirtti. MESEM’den faydalandığı iddia edilen bir kişinin 1 milyon 718 bin lira aldığı ve 56 kişinin faydalandığı yönündeki iddiaları öğrendiğini, kendisine ilişkin herhangi bir imza veya parmak izinin evraklarda bulunmadığını vurguladı. Kendisine yöneltilen nitelikli dolandırıcılık suçlamasına karşı haksız olduğunu ve mağdur olduğunu ifade etti.
Tutuklu sanık Nadir Bingöl, faydalanmak isteyen firmaların işlemlerini yönlendirdiklerini, teşvikleri firmalara anlattıklarını ve aracılık yaptıklarını söyledi. Bingöl, kişileri bulmadığını, firmaların çalışanlarını firmaların kendisinin verdiğini, kamu zararına neden olan ödemelerin firmalara ait olduğunu ve kendisinin doğrudan kamudan ödeme almadığını belirtti. Denetim eksikliğine de dikkat çekti.
Danışmanlık şirketi sahibi tutuklu sanık Sefa Özmen, 2023 yılında MESEM teşvikiyle tanıştıklarını, firmalarla görüşüp teşviki anlattıklarını, gerekli bilgi ve belgeleri söylediklerini aktardı. Özmen, firmaların kendi personelleriyle evrakları hazırladığını ve kendilerinin görevlerinin bu evrakları okula teslim etmek olduğunu ifade etti. Ayrıca Milli Eğitim Bakanlığı’nın teşviki denetleyemediğini, 2023’te teşvikin sonlandırıldığını ve Bakanlığın denetim yapamayacağını anladığını söyledi.
Tutuklu İzmit Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Müdürü Rümeysa Şen, duruşmada kayıt yapılmasına müsaade etmediğini beyan etti. Tutuklu sanık Suzan Ölmez ise yalnızca danışmanlık yaptığını belirterek tahliyesini talep etti. Danışmanlık şirketi personeli tutuklu sanık Özer Bingöl de görevini evrakları okula teslim etmek olarak açıkladı.
Mahkeme, 7 tutuklu sanığın tahliye talebini reddederken, tutuklu sanık İ.H.B.’nin tahliyesine hükmetti. Ayrıca adli kontrolle yargılanan tüm sanıkların bu tedbirlerinin kaldırılmasına karar verildi. Birinci duruşmanın ikinci oturumu pazartesi günü görülecek.

