Demirci’de Kuru Fasulye Hasadı Başladı
Manisa’nın Demirci ilçesinde 800 dekar arazide üretilen kuru fasulyede, eylül ayı itibariyle harman hasadına başlandı. Üretim; başta Bardakçı Mahallesi olmak üzere Mahmutlar, Söğütçük ve Çanakçı mahalleleri ile birlikte 18 mahallede sürdürülüyor. İlçede en yoğun üretim, yılda 25 bin ton ile Bardakçı Mahallesi’nde gerçekleştiriliyor.
Tarladan traktör römorklarına yüklenen fasulye başakları, mahallenin harmanına getirilerek güneşte kurutulmak üzere seriliyor. Harmanda 3 ila 5 gün güneşte bırakılan fasulyeler, daha sonra geleneksel yöntemlerle işlendi. Önce çomak ile çırpma veya traktör ile ezme yapılıyor, ardından patoz makinesi ile başaklardan ayrılıyor. Kalan toz ve küspeden arındırmak için rüzgarda yelleme yapılırken, el eleği ile de elenerek temizleniyor.
1300 rakımda üretilen Demirci Fasulyesi, kolay pişmesi ve lezzeti nedeniyle Türkiye’nin birçok ilinden tercih ediliyor.
Demirci İlçe Tarım ve Orman Müdürü Faruk Şenyurt yaptığı açıklamada, ilçede 18 kırsal mahallede kuru fasulye üretimi yapıldığını ve 800 dekar arazide üretimle yıllık 80 tonluk bir üretim kapasitesinin bulunduğunu bildirdi. Ayrıca ilçede 460 dekar arazide 345 ton taze fasulye üretimi de gerçekleştirildiğini belirtti.
Bardakçı Mahalle Muhtarı Süleyman Sarışın ise rekoltenin düşük olmadığını, kuru fasulyenin susuz ve çeşni türüyle üretildiğini söyledi. Kuru fasulyenin Türkiye’nin her yerine gönderildiğini aktaran Sarışın, dikime mayıs ayında başlanıp haziran ortasına kadar sürdüklerini, ara sıra çapalama yapıldığını ve hasadın eylül ayında başladığını anlattı. Hasat sonrası fasulyeler harmana getirilip seriliyor; yaklaşık bir hafta kuruduktan sonra bazı üreticiler çomakla, bazıları traktörle üzerinden geçiyor, imkanı olanlar patoz kullanıyor. Kuru fasulyenin şu anki satış fiyatının kilo başına 120–150 lira, taze fasulyenin ise kalitesine göre 80–100 lira arasında alıcı bulduğunu belirtti. Mahallede yaklaşık 2 bin 500 dönüm arazide üretim yapıldığını ve üretim sahasının her geçen yıl büyüdüğünü ifade etti.
Mahalle sakini üretici İdris Bayram ise fasulyeyi ayırdıktan sonra samanını hayvan yemi olarak kullandıklarını, ürün kaybını önlemek için dikkat ettiklerini söyledi. Ürünlerini İzmir, İstanbul ve Ankara başta olmak üzere birçok ile gönderdiklerini aktaran Bayram, tarlaları önce nadasa çekip sonraki yıl fasulye ektiklerini ve hasadın ağustos ayında başladığını belirtti. Bardakçı fasulyesini yiyenin tavuk etini tercih etmeyeceğini ifade eden üretici, üretimde zirai ilaç kullanılmadığını ve sulama yapılmadığını vurguladı.
