Konya Şeker’de Ereğli PANKO Gübre Skandalı
Türkiye’nin en büyük çiftçi kuruluşlarından biri olan ve bünyesinde TORKU gibi dünya çapında tanınan bir markayı barındıran Konya Şeker’de, Ereğli PANKO şubesinde çiftçilere dağıtılan gübrelerle ilgili sahte gübre iddiası ortaya çıktı. Laboratuvar incelemeleri, dağıtılan gübrelerin etiketindeki değerlerle uyumsuz olduğunu gösterdi.
Çiftçiler, zirai don ve yükselen maliyetler nedeniyle zaten zorluk yaşarken, bir de sahte gübre iddiasıyla karşılaştı. Ereğli PANKO’dan temin edilen gübrelerin yağmurlama sistemlerinde tıkanmalara yol açtığı, tam çözünmediği ve toprağın üzerinde parçacıklar halinde kaldığı öne sürüldü. Bazı üreticiler, gübre içindeki çözünmeyen maddeleri bıçakla kestiğinde plastik benzeri yapılarla karşılaştıklarını bildirdi.
Laboratuvar İncelemesi Gerçeği Ortaya Çıkardı
Şüphelerin artması üzerine Ereğli İlçe Tarım Müdürlüğü ekipleri depolardan numune aldı. Sözcü’den Müslüm Evci’nin haberine göre, TÜRKAK akreditasyonlu laboratuvarlarda yapılan analizlerde, gübrelerdeki besin değerlerinin etiketlerde belirtilenden çok daha düşük olduğu belirlendi.
Analiz sonuçları şu şekilde açıklandı: etiketinde yüzde 13 olarak belirtilen toplam azot değeri yüzde 5,7; yüzde 11 olarak gösterilen üre azotu yüzde 3,4; yüzde 24 yazan suda çözünür fosfor yüzde 4,7; yüzde 12 olması gereken potasyum yüzde 4,5; yüzde 0,1 olarak belirtilen çinko ise yüzde 0,005 seviyesinde tespit edildi. Raporun sonunda “Etiket beyanına uygun değildir” ifadesine yer verildi. Benzer vakaların yalnızca Ereğli ile sınırlı kalmadığı, birçok ilçede aynı sorunların yaşandığı iddia edildi.
CHP’den Tepki: Çiftçiler Zarara Uğradı
CHP Genel Başkan Yardımcısı Erhan Adem, partisinin genel merkezinde pancar üreticileriyle yaptığı toplantıda duruma tepki gösterdi. Adem, çiftçilerin Pankobirlik’ten aldıkları gübrelerin analiz sonuçlarının etiket değerlerinin çok altında çıktığını vurguladı.
Adem, önceki aylarda TÜRKŞEKER üzerinden 100 bin tonluk gübre ihalesi yapıldığını, ihaleyi kazanan üç firmadan biri olan ANKAFERT’in tescili bulunmadan ihaleye girdiğini ve yaklaşık 150 milyon TL’lik gübreyi Pankobirlik’e sattığının bilindiğini kaydetti. Bu ürünlerin Eskişehir, Yozgat, Burdur ve Ankara’daki kooperatifler aracılığıyla çiftçilere dağıtıldığı, şimdi ise üreticilerin verim kaybı nedeniyle büyük zarara uğradığı belirtildi.
CHP’li Adem ayrıca Pankobirlik’in gerekli denetimleri yapmadan bu gübreleri çiftçiye sattığını söyleyerek yetkilileri ve savcıları göreve davet etti.
