Körfez Çatışmaları Birinci Ay: Enerji Tesisleri Yıkıldı, Petrol Fiyatları 2022 Zirvesini Aştı
Amerika Birleşik Devletleri (ABD) ve İsrail’in İran’a yönelik operasyonlarıyla başlayan ve tüm Körfez bölgesine yayılan çatışmalarda birinci ay geride kaldı. Küresel enerji ticaretinin şah damarı sayılan Hürmüz Boğazı’ndaki deniz trafiğinin fiilen durması, arz güvenliğini tehlikeye atarken küresel piyasalarda fiyatlar üzerindeki baskıyı artırıyor.

ENERJİ ALTYAPISI HARABEYE DÖNDÜ
Bölgedeki çatışmalarda taraflar stratejik enerji tesislerini doğrudan hedef alıyor. Bugüne kadar yaklaşık 50 enerji tesisi yerle bir oldu; bu hasarın onarılmasının milyarlarca dolara mal olacağı ve yıllar süreceği tahmin ediliyor. Ateşkes ihtimaline dair belirsizlik sürerken piyasalardaki panik ortamı petrol fiyatlarını yukarı taşıdı.

FİYATLAR 2022 SEVİYESİNİ DE GEÇTİ
Hafta başında ABD’nin önceki Başkanı Donald Trump’ın Tahran yönetimiyle temas kurulduğuna dair mesajlarıyla bir miktar sakinleşen piyasalar, son saldırı haberleriyle yeniden sert yükseldi. Brent petrol yüzde 6,3 artışla 114 doların üzerine çıkarak Haziran 2022’den bu yana en yüksek seviyesine ulaştı. WTI (Batı Teksas Orta Kalitesi) vadeli işlemleri yüzde 6,2 artarak 100 dolar sınırını aştı. Şubat sonundan bu yana kısa sürede Brent petrol yaklaşık %45, WTI ise %40 civarında değer kazandı.
ACİL DURUM STOKLARI MERHEM OLMADI
Uluslararası Enerji Ajansı (IEA), piyasayı dengelemek amacıyla 11 Mart tarihinde acil durum stoklarından 400 milyon varil petrolün piyasaya sürülmesine karar verdi. Ancak analistler bu adımın çok yavaş ilerlediği ve küresel piyasadaki kırılganlığı gideremediği uyarısında bulunuyor. ABD, Kanada ve Japonya gibi büyük rezervlere sahip ülkelerin henüz geniş çaplı bir petrol salınımı yapmadığı, Çin’in ise bu konuda sessiz kaldığı belirtiliyor.
Küresel güçlerin bu kararsızlığı, dünyada ve Türkiye’de ulaşım ve üretim maliyetlerinin artmasına neden olurken yeni zam endişeleri ile gözler akaryakıt pompa fiyatlarına çevrilmiş durumda.

